Nové byty stále táhnou! Kupuje se všechno!

23.01.2017 /

Už v posledním čtvrtletí tohoto roku jsme vás informovali o rekordní poptávce po novostavbách. Ta se samozřejmě nejvíce týká hlavního města. Ale ne výhradně. Situace začíná být skoro kritická. Na dračku jdou už i neprodejné byty. Jak to?

Loňský rok byl pro developery doslova žněmi. Dokazují to čísla prodejů v jednotlivých statistikách developerských společností. Začínají se rozprodávat i dlouhodobé ležáky. Příkladem je společnost Ekospol, která na začátku roku 2016 evidovala celkem 973 ležáků a jen v polovině roku už to bylo téměř o tři stovky méně. V posledním čtvrtletí bylo evidováno v pražských nabídkách jen 469 volných.

Nabídka se ztenčuje

Nových developerských projektů přibývá mnohem méně, a když se tyto byty dostanou do nabídky, jsou skupovány doslova po stovkách, a to bez větší reklamy a několik let dopředu, než samotné projekty vůbec stojí. Takový trend panoval po celý minulý rok, ale i roky předešlé. Celkově se nabídka developerů jen za loňský rok „zúžila“ o neuvěřitelných 2300 bytů. Před koncem roku bylo k mání kolem čtyř tisíc, což je nejnižší číslo za posledních několik let. Důvodů je hned několik.

Nízké úrokové sazby jsou přitom klíčovým faktorem. Dalším důvodem je výhodné uložení peněz a zájem o investiční bydlení. Začíná proto platit pravidlo: kdo dřív přijde, ten dřív mele. Lidé, kteří se nemohou rychle rozhodnout a poctivě zvažují pro a proti, lokalitu a další aspekty, mívají nakonec jedinou volbu: jít do bytu, o který z dlouhodobého hlediska zájem není. Jen takové byty se v nabídce totiž udržují delší dobu. Mnohdy rozhodují dny nebo hodiny. A to hraje v neprospěch kupujících.

Pozor na ležáky

Obrovský zájem o nové bydlení popisují ve svých výstupech i jednotlivé developerské společnosti. Na každý jeden byt připadne prakticky ihned několik zájemců a pořadníky jsou dnes na běžném denním pořádku. Zlevňování se tedy rozhodně konat nebude. Pokud v nabídce najdete takové byty, které opravdu dlouho nikdo nerezervuje, poukazuje spíše na nějaký problém dané nemovitosti. A na to samozřejmě pozor. Může to být třeba jen špatně vytvořená cena, nebo také špatně navržené dispozice bytu nebo chyby při výstavbě. Nejčastěji to ovšem bývá první varianta, jak potvrzuje i Evžen Korec ze společnosti Ekospol.

Pozor na marketingové triky

Přemrštěné ceny někdy naprosto neodpovídají kvalitě vyhotovení bytu nebo domu ani lokalitě, ve které je projekt umístěn. Takové byty jsou často nabízeny prostřednictvím nejrůznějších marketingových triků ze stran realitních odborníků. Vysoká cena se tak snadno skryje pod pojmem „luxusní” nemovitost. To však lze rozpoznat až podle osobní prohlídky a dalších parametrů. Vyplatí se tedy na prohlídku dobře připravit nebo svůj výběr svěřit do rukou odborníků. Revize nemovitosti jsou dnes samozřejmostí a nějaký ten tisíc navíc, který vás to bude stát, se určitě vyplatí investovat, vzhledem k výši výsledné částky, kterou jen málokdo z nás je schopen oželet v případě neuváženého kroku v tomto směru. Naštěstí většina renomovaných developerských společností ve své nabídce „neprodejné” byty nemá.

Ceny bytů rostou o více než 10 %

V úvodu článku jsme hovořili také o cenách nemovitostí. Vzhledem k vysokému zájmu o koupi nemovitostí (starých i novostaveb) realitní odborníci nepředpokládají, že by měly v průběhu dalších let tyto klesat. Ba naopak. Absolutně nejvyšší meziroční nárůst cen vykazuje Vysočina, Karlovarský, Středočeský, Liberecký a Pardubický kraj. Ceny zde vzrostly o více než 10 %. Nejméně ceny vzrostly v kraji Královehradeckém a Jihočeském. I zde ceny vzrostly, i když jen o necelých 5 %.

Průměrná cena bytu se v současnosti pohybuje okolo 2,27 milionu korun, což představuje 5,78násobku čistého ročního příjmu průměrné české domácnosti. Prudký růst indexu návratnosti bydlení přitom poukazuje na fakt, že růst cen nemovitostí je výrazně rychlejší než růst příjmu českých domácností.

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+