6 tipů, jak si vybrat dobrou realitní kancelář

01.03.2017 /

Chcete dobře prodat svou nemovitost? Svěřte se do rukou odborníků. Ti umějí vyjednat ty nejlepší podmínky. Kteří to ale jsou, když nemáte předchozí zkušenost a nechcete riskovat statisíce? Dáme vám pár tipů, jak si vybrat dobrou realitní kancelář.

Ptejte se a čtěte reference

Zejména v dnešní době jsou reference na prvním místě. Když se zeptáte ve svém okolí či známých, co již v minulosti měli nějakou zkušenost s realitní kanceláří, uděláte rozhodně dobře. Každá zkušenost vám napoví, zda je vámi vybraná služba dobrá nebo ne, a jak to v reálu skutečně chodí. Pozor, nejde o jediné kritérium, podle kterého byste měli realitní kancelář vybírat. Proč? Každý člověk je jiný a každý tedy má jiné požadavky a jiná kritéria. Vámi oslovený člověk, který vám realitní kancelář doporučil, může mít jiné priority než vy. Reference na realitní kanceláře najdete také na internetových stránkách. Neškodí si vybranou společnost trochu „prověřit” zadáním několika klíčových slov do vyhledávače.

Webová prezentace RK

Podívat se na webovou stránku příslušné realitní kanceláře je samozřejmý základ. Tato prezentace o firmě napoví mnohé. Kromě služeb dejte na celkový dojem, jakým na vás web působí. Měl by být kvalitně zpracovaný, přehledný a působit profesionálním dojmem. Je to přeci jen vizitka dané společnosti.

Informujte se na služby a servis

Než někde podepíšete smlouvu, zjistěte si, jaký servis vám vybraná realitní kancelář poskytne v rámci provize a za co všechno se připlácí. Informujte se, jaký má zhruba prodejní plán. Poptejte se, kde všude bude vaše nemovitost inzerována. Kromě inzerce jsou tu i další marketingové nástroje, díky kterým se dá prodej nemovitosti významně urychlit jako plachta, časopis, inzerce v novinách apod. Poptejte se, zda vámi vybraná realitní kancelář i takové nástroje využívá.

Zjistěte si, kolik a za co zaplatíte

Finanční odměna je asi to, co nás zajímá jako první. Ale…Nemělo by to být stěžejní kritérium při výběru realitní kanceláře, neboť se za příliš nízkou provizí většinou skrývá nekvalitní služba. Je třeba se tedy na věc dívat trochu z jiného úhlu pohledu. Pokud chcete svou nemovitost prodat za co nejvyšší možnou cenu, chce to víc než jen dobrého makléře a štěstí na kupce. Zejména to vyžaduje kvalitní marketing. A ten stojí peníze, které realitní kancelář musí vydat, aby byla transakce úspěšná. Podle Realitní komory ČR by mělo být součástí provize vyhotovení kupní smlouvy včetně úschovy advokátem. Bohužel se v praxi stává, že realitní kanceláře tvoří kupní smlouvy samy a peníze na kupní cenu nechávají skládat na své běžné provozní účty.

Fotografie a inzerát

Není jedno, jakým způsobem realitní kancelář prezentuje vaši nemovitost. Zaměřte se na úroveň zpracování fotografií a inzerátu o nemovitosti. Líbí se vám prezentace jiných nemovitostí dané kanceláře? Hodně to vypovídá o tom, jakým způsobem ji bude makléř nabízet potenciálním zájemcům.

Osobní dojem

Nic vám o firmě neřekne víc, než osobní návštěva a dojem, který na ní získáte. Určitě doporučujeme realitní kancelář osobně navštívit, popovídat si s makléřem, který by vás případně zastupoval. Nebojte se ho na něco i zeptat. Uděláte si rychle obrázek o tom, zda problematice rozumí a zda je to ten pravý člověk, kterému svěříte nemovitost, potažmo své investice. Prověřené realitní kanceláře a jejich prezentace najdete i v našem časopise GRAND REALCITY, stejně jako na webu www.realcity.cz.

Členství v profesní organizaci může být zásadní

Jedním z posledních faktorů, které napovídají, zda je realitní kancelář solidní či nikoli, je její členství v některé z profesních organizací např. v Realitní komoře ČR apod. Jako člen musí RK dodržovat etický kodex a další pravidla. Jestliže někdo kontroluje chod RK, je to dobrá zpráva, že se máte na koho obrátit, když náhodou nastane problém.

Pozor! Není makléř jako makléř…

V realitách dosud může podnikat v podstatě každý a nepotřebuje k tomu zvláštní vzdělání, ani zkušenosti. Výběr realitní kanceláře proto rozhodně nepodceňujte. Vodítkem může být i doba působnosti na trhu, více let znamená více zkušeností. Pokud si můžete vybrat svého makléře, dívejte se po osvědčeních a certifikátech, díky kterým poznáte, jak dlouho odborník v oblasti působí. Prvotním znakem slušného a zkušeného makléře je, že neslibuje cenu dříve, než nemovitost vidí na vlastní oči. Určitě po vás bude chtít také doklady k nemovitosti. A rozhodně vás nebude tlačit do rychlého rozhodnutí. Dopředu vám naznačí a nechá si i schválit způsoby propagace vaší nemovitosti. A v neposlední řadě s vámi bude aktivně komunikovat.

Výše provize

Obvyklá výše provize se pohybuje okolo 5 % u nemovitosti v hodnotě více než 1 milion korun.

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+