Konečně recept jak srazit ceny nemovitostí

10.07.2017 /

Odborníci se přou, zda jsou již ceny nemovitostí na vrcholu, či ještě porostou. Jedna statistika stíhá druhou. Ceny nových bytů v Praze 3 vzrostly za jeden rok snad více jak o 25 %. Jinde ještě více nebo o trochu méně. Česká národní banka má obavy z vytvoření cenové bubliny. Ano, situace na trhu s nemovitostmi je skutečně taková. Setrvalá poptávka není uspokojována nabídkou. Je to standardní tržní fáze, která by měla vyvolat aktivity na straně nabídky.

Developeři a stavitelé by měli rychle reagovat a na trh poslat nové nemovitosti. Mnoho vlastníků, kteří mají rezidenční nemovitosti a pro vlastní potřebu je nevyužívají, by je podle teorie trhu mělo také vrhnout do oběhu. Likvidita je vysoká a mohou tak získat zajímavé objemy peněz. Děje se tak? Neděje.

Příležitostí pro novou výstavbu je omezené množství. Země není nafukovací, existují jistá legislativní omezení, proces přípravy projektů je časově náročný. Ti, kteří by mohli prodat tzv. second hand, si říkají: Co udělám s utrženými penězi? Mnoho zajímavých investičních instrumentů se nenabízí. Hotovost v bance ztrácí hodnotu.

Dalším faktorem gradace trhu jsou stále ještě levné hypotéky, které lákají nejen ty, kteří potřebují bydlet, ale i ty, kteří chtějí investovat. Airbnb je přece zajímavý záměr, který mou investici do bydlení zhodnotí. Pak je tu ještě další faktor. Česká republika zatím stále ještě patří mezi bezpečné destinace. To samozřejmě vyvolává rostoucí počet zahraničních turistů a návštěv. A nejen to, naše destinace nabízí i nové pracovní příležitosti. A tak se o práci a bydlení zajímají nejen naši východní sousedé, ale i mnoho lidí ze západního světa. Poptávka po bydlení neutuchá, nabídka nemovitostí neroste, ceny rostou a s tím rostou obavy nejen ČNB, kam to vše dojde.

V poslední době jsem absolvoval několik rozhovorů se známými, odborníky i laiky. Často se mne ptali, co se s tím dá dělat. Někdo má z tohoto vývoje uspokojení. Někdo ne. Nabyl jsem dojmu, že u dotazujících se spíše převládají obavy z dalšího vývoje. Odpověď na otázku, co se s tím dá dělat, nevím. Jsem zastáncem teorií, že si s tím trh časem nějak poradí.

Řešení mimoděk přichází z Europarlamentu

Včera jsem si uvědomil, že možná existuje řešení jak srazit ceny nemovitostí. Chce to nějaký impulz, na který trh rychle zareaguje. Pokud by se prosadil návrh německé europoslankyně Ska Kellerové, že je žádoucí do východní Evropy stěhovat celé vesnice arabských uprchlíků, byl by to nepochybně ten správný nový impulz pro trh s nemovitostmi. Jde skutečně o neotřelý a novátorský způsob integrace uprchlíků do zcela odlišné společnosti. Pokud by se do praxe zavedlo skutečně rovnoměrné rozložení nových vesnických komunit např. ve Středočeském kraji a v pražských městských částech, jsem přesvědčen, že to s cenovým růstem nemovitostí něco významně udělá. Je to velmi jednoduché, vedlejším produktem této integrace bude zklidnění trhu s nemovitostmi v exponovaných lokalitách. Poptávka tuzemských investorů v těchto exponovaných lokalitách celkem jistě opadne. Ceny poměrně rychle klesnou. Současně by se oživil zájem o jiné lokality, kde ceny nemovitostí tolik nerostou nebo stagnují.

A je to. Vedle tuzemského nápadu řešit nedostatek pracovních sil na trhu práce vyšší daňovou zátěží OSVČ, to je další námět, jak se rychle popasovat s tržními výkyvy. No, možná by to vyvolalo nějaké jiné problémy, ale ty by se zase řešily asi až později…

Asociace realitních kanceláří české republiky

Asociace realitních kanceláří České republiky je profesní sdružení realitních makléřů, správců nemovitostí, dražebníků a dalších profesionálů působících na trhu s nemovitostmi v České republice.
Asociace byla založena v roce 1991 několika realitními kancelářemi z různých míst České republiky a v dnešní době čítá členská základna více než 300 realitních kanceláří z celé republiky.

Jaroslav Novotný
prezident
Asociace realitních kanceláří ČR

Autor příspěvku:

GRAND REAL CITY s.r.o. je největší vydavatelství v ČR zaměřené na realitní trh. Vzniklo v roce 2016 sloučením dvou velikánů REALCITY a GRAND REALITY a je součástí skupiny SCANDAL MEDIA HOUSE. Naše produkty působí na českém trhu již od roku 2001. Máme 16 let zkušeností a komplexní přehled o realitním trhu. Díky tomu jsme propojili jedinečným konceptem zájemce o nemovitost s profesionálními službami realitních kanceláří skrze časopis GRAND REALCITY ve stojanech zdarma. Vznikl tak nový komunikační kanál, který jsme dále propojili s moderními médii. Nabídky realitních kanceláří tak můžete najít v časopise GRAND REALCITY, na realitním serveru www.realcity.cz nebo i v aplikacích pro chytré telefony.

Google+