AIRBNB: Víte, o co se jedná?

14.08.2017 /

Pro ty z čtenářů, kteří snad „slovo“ Airbnb slyší poprvé, úvodem několik strohých informací. Tak, jak si je můžete najít například na wikipedii. To proto, abyste nad tímto pojmem jen tak nemávli rukou. Létají v tom již miliony… Airbnb je webová služba zprostředkující pronájem ubytování. K 7. lednu 2015 inzerovala přes milion nabídek z 34 tisíc měst a 190 zemí. Soukromá společnost provozující stránku, Airbnb Inc., byla založena v srpnu 2008 a sídlí v San Franciscu.

Uživatelé se musí před využitím služeb stránky zaregistrovat a vytvořit si osobní stránku s profilem. Každá nemovitost je spojena s hostitelem, jehož profil obsahuje doporučení od ostatních uživatelů, hodnocení od dřívějších hostů, hodnocení hostitelovy odezvy a systém osobních zpráv. Do července 2011 společnost získala 119,8 milionů dolarů z fondů rizikového kapitálu od Y Combinator, Greylock Partners, Sequoia Capital, Andreessen Horowitz, DST Systems, General Catalyst Partners a nezveřejněné částky od podnikatelských partnerů Jaweda Karima, Keitha Raboise, Kevina Hartze a Ashtona Kutchera a Guye Osearyho. V dubnu 2014 získala investici 450 milionů dolarů od TPG Capital, čím ji společnost ocenila na 10 miliard dolarů.

V zámoří se Airbnb stává „významným hráčem na trhu“. Vznikají dokonce specializované Airbnb správcovské firmy, které pro majitele nemovitostí zapojených do systému nabízejí své služby. A tak bychom mohli pokračovat a mnohé z českých čtenářů (nejedná se kupodivu pouze o starší ročníky) překvapovat, co že to vlastně je, to Airbnb a jak se už dostalo daleko.

Princip Airbnb lze přirovnávat k u nás dnes známější a často diskutované taxi službě Uber. (Některé státní úřady a taxi služby zpochybňují zákonnost Uberu tvrzením, že využívání řidičů, kteří nevlastní licenci na provozování taxislužby, je nebezpečné a nelegální. Státní rozhodnutí přiměla Uber ke stažení služby UberPop z několika zemí, řešena byla například v Itálii nebo v Dánsku apod. poznámka redakce).

Jak je na tom Airbnb v České republice.

V dubnu 2017 bylo na Airbnb 15 900 nabídek ubytování v České republice, z toho 11 500 v Praze. Za rok 2016 se pomocí této služby v České republice ubytovalo 710 000 lidí. Přesto se domnívám, že převážná část odborné i laické populace nepřikládá systému příliš velký význam. Ba dokonce o něm vůbec neví.

Pro mnohé z nás, kteří se na trhu s nemovitostmi a s poskytováním souvisejících služeb pohybujeme, není překvapením, že relativně hodně lidí dnes kupuje byty již rovnou s vidinou zapojení se do systému krátkodobých pronájmů. Podaří-li se jim totiž koupit nemovitost v dostatečně atraktivní lokalitě, investice se zatím zřejmě vyplatí. Tedy nejlépe funguje organizovaný krátkodobý pronájem.

Stejně jako v případě Uber i v případě Airbnb jsem narazil na názory, který „služby“ tohoto typu odsuzují, ale titíž hned také s jistým uspokojením říkají, že jejich děti obojí využívají. (Nemají přece na drahé hotely v zahraničí, ani na taxíky a cestovat po světě mohou a chtějí…) Je to však správné? Rozumějte správné ve smyslu kvality, záruk, profesionality… a nakonec i daňové loajality. To si asi každý zodpoví sám. Sám podle svého naturelu.

A tak jen čekám, až se začne levně inzerovat, například podomácku nabízená lékařská péče. Nebudu se muset nikde objednávat, podívám se na internet a hned bude jasno. Nejblíž k mému bydlišti nabízí operaci slepého střeva „za babku“ Pepa, má několik slušných referencí, tak to zkusím. A co vy?

A co obchodní pravidla?

Systémy jako je Uber, Airbnb, ale podle mého názoru také všechny weby, které například v rámci obchodu s nemovitostmi nabízející „výhodnou“ službu bez využití realitky, porušují obchodní pravidla. Starší generace si jistě vzpomene na, svého času populární, povídky Šimka a Grossmana a v této souvislosti na repliku „…nechci slevu zadarmo…“. Náramně jsme se smáli. Ale je to opravdu k smíchu. Není to jen stále větší realita, ze které umně těží ti „šikovní“? U nás bez provize, (již neříkají také bez záruk). Těží z naší slevománie. Prostě už jen tím, že neručí za to, co se jejich prostřednictvím zprostředkovává. Nechávají na klientech, aby se mezi sebou takříkajíc dohodli. Když se jim to hodí, stavějí se do pozice prostých inzertních novin, ale realita je poněkud jiná. A dokonce mají tu drzost, špinit seriózní poskytovatele kvalitních a garantovaných služeb. Až teprve nespokojený konzument služeb „bez“ pochopí, že je pozdě. Spravedlnosti se nedovolá. Nemá se u koho. A proč se jim na našem trhu daří? Můžeme si za to vlastně sami. Jsme národ, který slyší na nabídky slev a „slevomaty“ všeho druhu. To záhy pochopila většina obchodů, ale bohužel také poskytovatelů nejrůznějšího servisu. Zejména po internetu. Hlavní je přece výdělek. Spotřebitel se zhojí jinde, nás nedohoní.

Ing. arch. Jan Borůvka
Generální sekretář
Asociace realitních kanceláří ČR

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+