Komerční výstavba v ČR: Jak se jí dařilo a prognózy do budoucna

09.04.2015 /

Většině z nás se při zkoumání a posuzování realitního trhu vybaví trh s byty a domy. Zapomíná se ovšem na komerční výstavbu, která ovšem svou hodnotou převyšuje hodnotu postavených domů a bytů více než dvojnásobně. Jak si aktuálně tento segment stojí?

Mapovali jsme současný stav a zjistili následující. Podle Českého statistického úřadu, který zmapoval komerční výstavbu v letech 2006–2012, putovalo nejvíce peněz z investorských „kapes“ na výstavbu obchodních center. Ta se podílela 28,2 % na celkových 145,6 mld. Kč proinvestovaných za zmiňované období v komerčních nemovitostech jako takových. Z těchto peněz se stavěly nejen budovy určené pro obchod, ale i administrativní budovy, budovy pro průmysl a skladování, pro dopravu a telekomunikace, hotely a také stavby kulturního a vzdělávacího charakteru. Typy komerční výstavby jsou samozřejmě a zcela logicky regionálně diferencované. Např. v Praze, kde sídlí centrály velkých nadnárodních společností, úřady apod. dominuje výstavba administrativních budov. Podle ČSÚ se investice do těchto nemovitostí v hlavním městě podílely 68,6 procenty z celkové částky profinancované za toto období v tomto segmentu – tedy v rámci výstavby administrativních budov v celé ČR. Nejsou to ovšem jediné typy komerčních staveb, do kterých se na území hlavního města v těchto letech investovalo. Celkově se však Praha podílela 26 procenty z celkového počtu výstavby komerčních staveb v ČR.

Krize výstavbu neovlivnila

Společně s expanzí obchodních řetězců do ČR stoupla logicky i výstavba nákupních center a období krize přitom výstavbu nezastavilo. Během roku 2006 až 2012 investoři postavili budovy pro obchod celkem za 41,1 mld. Kč. Roční průměr činil dokonce šest miliard korun. Zajímavostí je, že nejvyšší investice připadly na roky, kdy na tom česká ekonomika nebyla valně, např. v roce 2009 nebo v roce 2012. Odborníci to vysvětlují tak, že to souvisí s projektovou přípravou a její časovou náročností. Investoři měli své velké investiční záměry v době, kdy ještě věřili, že spotřeba domácností bude růst, stejně jako věřili v růst trhu.

Logistická centra

Jak to bylo v dalších oblastech? Krize v roce 2009 způsobila, že investoři nebyli motivováni, vzhledem k útlumu ekonomické aktivity v rámci celé Evropy, k nové výstavbě. Omezilo to významně např. výstavbu logistických center. Ze všech typů komerčních nemovitostí nejvíce utrpěla, co do ztráty dynamiky, výstavba nemovitostí pro průmysl a skladování. V současné době je na tom segment komerční výstavby o poznání lépe. Zatímco v roce 2012 došlo k malému útlumu, v roce 2013 podle odborníků došlo dokonce ke zvýšení objemu investic v realitním sektoru ve srovnání s objemem dosaženým v roce 2012 o neuvěřitelných 82 %.

Objem investic přitom vzrostl díky třem hlavním transakcím. Největší byla koupě administrativního komplexu The Park v Praze 4 se 116 tisíci metry čtverečních kancelářských ploch. Další významnou investiční transakcí byla akvizice City West B1 v Praze 5 a rovněž i koupě Tančícího domu v Praze 1 Václavem Skalou. Nejžádanější byly kanceláře spolu s multifunkčními objekty, které představovaly 68 procent z ročního celkového objemu investic v roce 2013. Růst investičních transakcí ovšem zaznamenala i Evropa.

Zdroj: ČSÚ

Co přinese komerční výstavbě budoucnost?

Jaké jsou prognózy odborníků do budoucna? V následujících letech lze očekávat stavební investice např. v souvislosti s budováním sítí rychlého internetu mobilními operátory v České republice. Další investice padnou na zamýšlenou zástavbu pozemků několika pražských vlakových nádraží komerčními nemovitostmi a byty. Již dnes je jasné, že vláda počítá s vypsáním tendru na stavby v dopravě cca ve výši 50 mld. korun. Všechny tyto investice mohou napomoci k odstranění stavu ochromení, který dlouhodobě okupuje české stavebnictví a který se odráží na zaměstnanosti ve stavebním odvětví. Mohla by nás tedy čekat slibná budoucnost. Uvidíme.

Komerční výstavba zahrnuje výstavbu silnic a dálnic, mostů, dopravní infrastruktury, ale i administrativních budov, logistických a nákupních center. V posledních letech se přitom nejvíce investovalo v rámci komerční výstavby do obchodních center.

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+