Exkluzivní smlouva. Proč byste ji měli podepsat?

21.04.2015 /

Nemovitost člověk kupuje zpravidla jednou až dvakrát za život. Rizika jsou velká, proto je dobré svěřit starosti s koupí odborníkům z realitních kanceláří. Ať se obrátíte kamkoli, čeká na vás pravděpodobně tzv. exkluzivní smlouva nebo doložka o exkluzivitě. Je součástí zprostředkovatelské smlouvy, kterou podepisujete s realitní kanceláří. K čemu všemu se vlastně upíšete?

V praxi to znamená, že podpisem smlouvy, která obsahuje tuto doložku, vlastně dáváte vybrané realitní kanceláři absolutní monopol na prodej vaší nemovitosti. Přesněji řečeno vám nemovitost smí prodat pouze daná realitní kancelář. Co vás čeká, když tuto doložku porušíte? V první řadě se vystavujete riziku smluvní pokuty. Jak je velká? Ve většině případů jde o deset procent ceny nemovitosti. A to není zrovna malá částka.

Proč byste ji měli podepsat?

Některé realitní kanceláře na vás tlačit nebudou a exkluzivitu vám nabídnou jen jako variantu. Někdy je ovšem exkluzivita základní podmínkou k tomu, aby realitní kancelář s vámi vůbec začala jednat. Na první pohled to vypadá, že podpisem jste drženi v šachu, ale není to úplně pravda. I přes určitá omezení má smysl ji podepsat hned z několika důvodů.

Tím prvním je lepší propagace vaší nemovitosti. Realitní kancelář ji zahrne v rámci nasmlouvané propagace, za kterou platí vybraným časopisům i realitním portálům. Tím se samozřejmě zvýší pravděpodobnost, že se vaše nemovitost prodá a realitní kancelář tak získá svou provizi, o kterou jí samozřejmě jde stejně jako o uspokojení vašich potřeb. Získáte tak nadstandardní služby za stejnou cenu, jaká se účtuje u zprostředkovatelské smlouvy.

Je to závazek i pro realitní kancelář

Svá rizika má i varianta, že se rozhodnete jednat na vlastní pěst nebo svěříte prodej nemovitosti několika kancelářím najednou. Připravte se na to, že budete trávit hodiny času sestavováním inzerátů, vyhledáváním vhodných propagačních míst, vyřizováním telefonátů a následnými prohlídkami, ze kterých mnohé budou úplně k ničemu, neboť se zvyšuje procento lidí, kteří chodí po prohlídkách kvůli inspiraci nebo zvědavosti. Dalším kamenem úrazu je propagace nemovitosti na různých portálech různými realitními kancelářemi. Nemáte kontrolu nad tím, jakou cenu kanceláře nabízí. Samotná nabídka pak působí velmi nedůvěryhodně. Podle odborníků také vzniká umělý převis nabídky, který vás může přinutit snížit cenu nemovitosti. Exkluzivní smlouva pomůže naopak stanovit nejvýhodnější cenu.

Záleží, koho si vyberete

Je jasné, že ne vždy narazíte na seriozního partnera v podobě realitní kanceláře. Tady funguje zcela jistě dobrá reference někoho, komu můžete věřit. I přesto si exkluzivní smlouvu před vlastním podpisem ještě znovu přečtěte a v případě nejistoty se poraďte s nezávislým právníkem. Pozor na odkazování na Všeobecné obchodní podmínky, které nebývají přílohou smlouvy. Tam na vás může číhat nepříjemnost v podobě netušeného dodatku. Poslední radou je podepsat smlouvu na dobu určitou. Když nebudete spokojeni s makléřem, máte prostor z toho vybruslit ještě docela kulantně a v klidu. Navíc tak přinutíte makléře, aby dělal poctivě svou práci a obchod neprotahoval. Další praktické rady najdete na www.realcity.cz.

Co by ještě smlouva měla obsahovat

  •   Informace o ceně
  •   Vyčíslení provize
  •   Záruky ze strany realitní kanceláře, že udělá pro zprostředkování prodeje maximum
  •   Závazky kanceláře vůči klientovi
  •   Způsoby propagace nemovitosti
  •   Cokoli, na čem budete trvat
  •   Je dobré vyčíslit sankce pro obě strany za nedodržení smlouvy

Dejte si pozor

Při podpisu exkluzivity si dejte pozor na nepřiměřeně vysokou smluvní pokutu nebo na smlouvy, ve kterých byste nesli náklady spojené s nabízením nemovitosti i při neúspěšném prodeji. Za toto nese zodpovědnost jen realitní kancelář. Nevěřte makléřům, kteří vám slibují příliš vysokou prodejní cenu bez podložení. Je to častý trik nesolidních realitních kanceláří.

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+