Proč využít při prodeji nemovitosti služby realitní kanceláře

08.02.2016 /

Myslíte si, že předat nemovitost realitní kanceláři vám přinese pouze peníze navíc? To není rozhodně pravda, pokud narazíte na slušného partnera. Provize pro RK je zasloužená, protože zahrnuje mnohé služby, o kterých víte a celou řadu takových, o kterých klienti dokonce ani netuší. Co se vám vyplatí si připlatit a co vlastně zahrnuje úplný základ služeb při prodeji nemovitosti?

Každá realitní kancelář funguje jinak. Má své stanovené priority i způsob, jak se o klienta stará. Vzhledem k nechvalné pověsti, kterou některé realitní kanceláře mají, se ty další, kterých je zaplaťpánbůh více, předhánět ve svých standardních službách a bojují tak o každého zákazníka.

Standard vám může stačit

Mezi základní služby zahrnuté v rámci provize patří poradenství, určení reálné ceny nemovitosti, inzerce nemovitosti na příslušných portálech a v periodicích, dále pak služba makléře, který vybírá a absolvuje s klienty prohlídky, než pro vás vybere vážné zájemce. Dnes už prakticky samozřejmostí je právní a finanční servis. Tedy všechno kolem smlouvy, předání peněz, ale i případné finanční poradenství (to se týká koupě nemovitosti). Zatímco některé služby už jsou pro realitní kanceláře považovány za nadstandard, který si musíte připlatit nad rámec provize, jinde jsou také v základní taxe. Sem patří např. příprava nemovitosti k prodeji, technická správa nemovitosti, která odhalí skutečný stav nemovitosti nebo třeba speciální letáková činnost zaměřená na prodej pouze vybrané nemovitosti. Vždy tedy záleží na tom, s jakou realitní kanceláří máte tu čest.

Zjišťujte si předem

Určitě je dobré před podpisem smlouvy s RK zjistit si, co vlastně za své peníze dostanete. A také se toho následně dožadujte. Laxních klientů je mnoho a není divu, že to pak nabádá makléře k jejich nečinnosti. Proč by se snažili, že? Na druhou stranu jsou služby, které opravdu stojí i za příplatek. Než budete cokoli namítat a vyslovovat vysokou cenu, dobře si uvědomte, že provize je v první řadě odměna realitního makléře a realitní kanceláře za přivedení klienta a zprostředkování obchodu. Tím je myšlena kompletní inzerce, vytvoření prezentace, osobní prohlídky makléře se zájemci v dané nemovitosti, kompletní smluvní dokumentace, právní pomoc při řešení nenadále situace během prodeje, vklad na katastru a předání nemovitosti. Makléři ve své podstatě pracují zadarmo až do chvíle, kdy se zrealizuje celý obchod, absolvují prohlídky, než najdou pravého kupce, propagují nemovitost…Je tedy naprosto normální, že na svou odměnu čekají i měsíce. Ale opět jen makléř ví, jak transakci urychlit s pomocí moderních nástrojů, zkušeností a znalostí praxe.

 Co se vyplatí udělat

Praxe ukázala i nám, jak je důležité nemovitost např. perfektně uklidit. Home staging také nejsou vyhozené peníze do větru. Stejně jako se vyplatí investovat do kvalitního fotografa, který nemovitost dobře nafotí. Fotka nebo videoprohlídka v mnohých případech prodává. Zbytek práce samozřejmě dočiní makléř. Realitní odborníci tohle dobře ví. Některé realitní kanceláře do těchto služeb investují nemalé finance a klient to ve své peněžence ani nepozná. Jiné nabízí tyto věci za příplatek. Věřte, že v takovém případě je o čem přemýšlet.

 Technická dokumentace? Nutnost!

Další takovou službou je zajištění technické dokumentace. Dnes je doba taková, že pokud kupující zjistí vadu na nemovitosti, o které jste ho neinformovali, může vám ji vrátit. A to by se nelíbilo nikomu z nás. Je tedy velmi dobré vědět, jak na tom vaše nemovitost opravdu je, co je případně třeba opravit nebo s čím seznámit kupujícího. Technická dokumentace navíc v samotném důsledku může být velkou výhodou při prodeji oproti konkurenčním nabídkám. Jak to?

 Především protože kupující získá okamžitou a nezkreslenou informaci o stavu nemovitosti, nic jej nemůže překvapit, a prodávající tak lépe může držet skutečnou cenu nemovitosti bez snahy zájemce neustále vyžadovat slevu, protože prodávající zatajil např. odloupávající se nátěr oken. Bohužel ne vždy si klienti toto všechno uvědomují a o služby navíc, které mají smysl, zájem neprojevují. Ať už z důvodu úspor nebo z nevědomosti.

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+