Ceny nových bytů pozvolna stoupají. Roste také poptávka po malých bytech.

04.05.2016 /

Průměrná cena prodaného bytu se poprvé v historii dostala nad hranici 60 tisíc Kč za m², jak vyplývá ze společných analýz společností Trigema, Skanska Reality a Central Group za první čtvrtletí letošního roku. Z regionů posílilo zejména Brno, kde se meziročně prodalo o téměř 50 procent bytů více než před rokem. Důvodem je vysoká poptávka po novém bydlení a neustále klesající zásoba dostupných bytů.

Celkově se za první čtvrtletí v Praze prodalo 1 600 bytů, což znamená o 250 bytů méně než vloni ve stejném období. V Brně se minulý rok za první čtvrtletí prodalo 271, letos ale už 362 nových bytů. V celém Jihomoravském kraji to pak v tomto roce bylo už dokonce 460 bytů. Jižní Morava má z hlediska objemů prodejů bytů nad ostatními oblastmi výrazný náskok. Středočeský kraj za uvedené období zaznamenal 240, kraj Vysočina 90 a Olomoucký kraj 74 prodaných bytů. V ostatních oblastech České republiky je tento objem ještě nižší. Celkově tak bylo v regionech prodáno přes 1 100 bytů.

Průměrná cena dostupných bytů v regionech stoupla na 43 820 Kč/m², což znamená navýšení oproti konci minulého roku o zhruba 2,6 procenta. Podobný čtvrtletní nárůst cen je charakteristický také v případě Prahy.

Pokles zaznamenal i celkový počet bytů, které jsou nabízeny a mají platné územní rozhodnutí. V Praze se tento počet snížil na 5 250 dostupných bytů. Nabídka bude pravděpodobně klesat i do budoucna. Zajímavým faktem ale je, že odhad celkové hodnoty dostupných bytů se i přes tento pokles nabídky příliš nemění. Ačkoliv klesá jejich počet, roste cena za m² a celková hodnota se tak dostává k 29 mld. Kč.

Poptávce po bydlení pak významně pomáhají zejména výhodné úroky hypoték, optimistická očekávání veřejnosti z hlediska dalšího ekonomického vývoje a ochota považovat bydlení za efektivní nástroj, kam investovat uspořené peníze.

Poptávka se zaměřila především na menší byty. Z hlediska podlahové plochy bytu se více než dříve prodávají malé a střední byty do 80 m². Bytů ve velikosti 2+kk tak začíná být nedostatek. Tyto byty se většinou prodají jako první a i to je jeden z důvodů, proč cena těchto bytů meziročně roste. Ze statistik vyplývá, že v Praze se nabídka malých bytů snížila, např. na Praze 3 je již jen 11 % dostupných bytů v této velikosti a jejich průměrná cena se vyšplhala až na 62 767 Kč za m². U bytů s podlahovou plochou nad 90 m2 je naopak velmi citelný převis nabídky. Developeři již tak primárně do svých projektů zařazují již ve fázi plánování převážně menší byty, u kterých jsou si jisti, že odpovídají poptávce klientů.

K situaci se vyjádřil Marcel Soural, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Trigema

„Domácí trh s novým bydlením se dostal do situace, kdy průměrná cena prodaných bytů dosáhla úrovně, která byla příznačná pro ceny dostupných bytů před třemi roky. Poprvé v historii společných analýz průměrná cena prodaného bytu přesáhla hranici 60 tisíc korun za m²,“ řekl Marcel Soural, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Trigema. Meziročně tak vzrostla průměrná cena nového prodaného bytu v hlavním městě o téměř 8 procent z původních 56 177 Kč/m² na 60 517 Kč/m².

K důležitým příčinám tlaku na vyšší ceny patří klesající zásoba dostupných bytů, jejichž počet se jen v hlavním městě meziročně na trhu snížil o více než tisícovku z původních 6 450 na 5 250 bytů. Dalším důvodem je prodlužující se proces schvalování nových projektů ze strany úřadů. „Skutečnost, že se příprava nového developerského projektu prodlužuje, není pouze problémem Prahy. Vidíme, že obdobná situace panuje také v celé řadě dalších velkých měst. Nůžky mezi počty nabízených a prodaných bytů se neustále rozevírají, což je pro budoucnost realitního trhu varovný signál,“ vysvětluje Soural. V hlavním městě se k tomu navíc přidává absence strategického plánu jeho dalšího rozvoje a nevyjasněnost okolo budoucnosti Pražských stavebních předpisů. To developerům svazuje ruce pro další investiční záměry.

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+