Tipy, jak na správný výběr: Garáž

01.05.2017 /

Uvažujete o koupi nemovitosti a máte auto, které potřebujete někam dát, když před domem není přilehlé volné parkovací stání? Pak musíte uvažovat i o koupi garáže. Na co si máte dát pozor? Co důkladně prověřit, abyste koupili správně?

Kolik metrů je dost

Klasická garáž měří v rozmezí od 17 do 36 m². Pod větší výměrou se prodávají sklady nebo dílny. Asi není třeba připomínat, že je nutné vědět, kolik prostoru pro své auto potřebujete. Auta se za posledních 10 let významně zvětšila a celkově rozšířila. Není na škodu dopředu vědět, zda se vaše nové auto vůbec do garáže např. ze sedmdesátých let vejde.

Na prvním místě je lokalita

Stejně jako u bytu hraje prim lokalita. Podle té se bude rovněž odvíjet i její cena. Do té se odrazí samozřejmě i celkový stav garáže. Už za pár desítek tisíc můžete tento prostor vlastnit. Bavíme se ovšem o lokalitě, jako je Severní Morava apod. V centru Prahy za stejnou garáž zaplatíte i hodně přes milion korun. Zvolit samozřejmě můžete i variantu 2: pronájem. Ten vás vyjde v průměru od pět set korun měsíčně až po několik tisíc. Opět záleží na místě, kde se nachází. Čím blíže je k centru vybraného města, tím bude pochopitelně dražší i nájemné.

Jak zjistíte skutečný stav garáže

Pokud si nemůžete dovolit povolaného člověka – tedy odborníka, aby prověřil stav vámi vybrané garáže, řiďte se alespoň několika základními pravidly. Nejprve se podívejte, jestli je garáž po stěnách suchá. Zhodnoťte, v jakém stavu jsou obvodové zdi, zda se někde nehroutí a zda někudy neprotéká. To platí i o střeše. Určitě si zkontrolujte stav energií. Zda jsou hodiny funkční a zda nejsou napojené ještě na další garáže. Dříve to bylo poměrně běžné. Dnes to může znamenat i velký problém, neboť s neznámým člověkem se mnohdy těžko cokoli dohaduje. Co když bude mít soused mnohem vyšší odběr než vy? Vždy je lepší pořídit si vlastní měřák a zodpovídat pouze za to, co vy spotřebujete.

Důkladné zabezpečení

Kdo by chtěl v garáži nevítaného hosta, že? Bezpečnost auta a dalších věcí by měla být také jednou z priorit, na které si při koupi dáte pozor. Je dobré se podívat na internetu na nějakou historii dané lokality. Zda vámi vybraná garážová kolonie není rájem sprejerů či vandalů, to může být i důvod výhodnější nabídkové ceny. Pokud se nedáte přesvědčit a lokalita vám přesto vyhovuje, určitě se zabezpečení věnujte po koupi. Vyplatí se investovat do kvalitních garážových vrat a bezpečnostního systému. I kdyby měl být jen jednoduchý. I to jsou ovšem výdaje navíc. Následné škody za špatně zabezpečenou garáž ovšem mrzí mnohem víc a mnohdy jsou ztráty i nenahraditelné.

Údržba

Garáž jako taková zpravidla údržbu nepotřebuje. A pokud se o svůj majetek budete dobře starat, následný prodej vám může přinést zajímavý zisk. Případně se dá dobře situovaná garáž výhodně pronajmout. Návratnost financí je určitě zajímavější než např. u koupě bytu.

Garáž jako zajímavý přivýdělek

Obyčejná zděná garáž se může v pravý okamžik projevit jako dobrá investiční příležitost se zajímavým výnosem.

Jak stanovit cenu

Rozhodujícím faktorem pro stanovení úspěšné investice je nejen cena a výkon, v tomto případě příjem za nájemné, nýbrž také čas. Ten je zapotřebí především pro výpočet návratnosti investice. Jak by se vám líbilo získat zpět vložený kapitál třeba za sedm nebo také 20 let? Předpokládáme, že čím kratší doba, tím se investice jeví jako zajímavější. Podle tohoto základního vzorce bychom měli postupovat i při nákupu garáže a jejího následného pronájmu.

Jak je to s návratností?

Pro zjištění návratnosti investice stačí vydělit pořizovací hodnotu garáže ročním příjmem z komerčního pronájmu. Při zaokrouhlení získáte návratnost vložené investice v počtu let.

Daně a platby

Výnos z nájmu garáže je nutné zdanit, přičemž na příjmy z pronájmu je možné uplatnit paušál ve výši 30 procent. Samostatnou kapitolou je úhrada daně z nemovitosti, jde však o položku minimální, nejvýše v řádech stokorun. Záleží na velikosti garáže a koeficientech, které platí pro dané katastrální území.

Autor příspěvku:

GRAPHIC DESIGNER s dlouholetou zkušeností, znalostí a dovedností v oboru grafické tvorby, DTP, produkce a markentingové komunikace.

Google+