Nemějte strach z exkluzivní smlouvy, bojte se jen špatně vybrané realitní kanceláře

24.11.2017 /

„Ty ceny nemovitostí jsou dnes naprosto hrozné!“ Pomyslíte si, jakmile se podíváte na některý z inzertních serverů, kde se objevují denně nové a nové nabídky bytů, domů i ostatních realit. A následuje myšlenka: „Proč?“ Máte za to, že ceny nemovitostí určují realitní makléři? Na každém šprochu pravdy trochu. Jedná se totiž o častý jev, kterým si nepříliš solidní realitní kanceláře snaží získat do své nabídky cokoliv, co se prodat dá. Přáním každého prodávajícího je přece dostat tu nejvyšší možnou cenu. Toho často využijí podvodní zprostředkovatelé, nepoctivé kanceláře a pod lákavým slibem či iluzí vysoké, ale nereálné prodejní ceny si s majitelem nemovitosti smluví tzn. exkluzivitu.

Přemýšlejte, než uvěříte slibům o nejvyšší nabídce. Je to opravdu cesta, kterou se chcete dát?

Pokud oslovíte realitní kancelář s dotazem na reálnou prodejní cenu, logicky očekáváte takový návrh, se kterým by vaše nemovitosti byla na trhu v daném čase a lokalitě konkurenceschopná a našla rychle svého kupce. Avšak stále častěji se setkáte s přístupem, kdy je vám přislíbena prodejní cena nemovitosti i o 25 % vyšší, než je skutečnost. A protože představa je to líbivá, objeví se nabídka vaší nemovitosti rychle v inzerci, ale jako zcela předražená a prakticky neprodejná. Takto se pak na trhu prezentuje i několik měsíců a většinou bez reakce potenciálních zájemců, kteří ji začali vnímat jako neatraktivní.

Čas běží a ta stejná realitní kancelář, která na začátku slibovala prodej za zdánlivě výhodnou, ale přemrštěnou cenu, se vás nyní snaží přimět ke snižování a opakovaným slevám. Důvod je přece jasný, nízký nebo nulový zájem ze strany budoucích kupujících. Realitní trh má ale svá pravidla a z vaší dlouhodobě prezentované a předražené nemovitosti k prodeji se po čase stala „profláknutá a nedůvěryhodná nabídka“. Po opakovaném zlevňování se nakonec prodá, ale paradoxně za méně peněz, než by byla původní, správně stanovená prodejní cena.

Z letité praxe víme, že nejvyšší zájem je při prvotním zařazení nemovitosti do nabídky realitní kanceláře. Proto cena odpovídající reálné kupní ceně musí být citlivě nastavena tak, aby nedošlo k cenové dehonestaci nemovitosti výše uvedeným způsobem.

Ověřte si serióznost a tradici realitních kanceláří a vyberte si jen jednu

Když už jako prodávající vyřešíte starosti s cenou, přemýšlíte, komu svůj těžce nabytý nemovitý majetek svěřit do péče. Přímo se podbízí řešení, že čím více kanceláří vám nabídne své služby a vy jich využijete, tím více klientů přilákáte a můžete s cenou ještě licitovat. Zkuste to a s největší pravděpodobností dopadnete, jako je popsáno výše. Ano prodáte, ale za dlouho a nakonec pod cenou. Zájemců o vaši nemovitost je omezená skupina. Pokud se na ně xkrát bude hrnout jedna (právě ta vaše nemovitost) prezentovaná na stejných realitních portálech (protože i jich je omezený počet, tedy těch opravdu navštěvovaných), případně v dalších médiích a pokaždé s jinými informacemi, dokonce i s různou prodejní cenou (jedna RK inzeruje včetně provize, jedna bez provize, jedna včetně poplatků a daní, jedna pouze s daní z nabytí atd.), okamžitě ztratí seriózní zájemce a touhu nemovitost navštívit, natož ji koupit. Dalším minusem je fakt, že ani pro nabízející realitní kanceláře není taková zakázka motivací, kvůli které by podřídily svůj čas, finance a inzertní prostor. Proč? Aby nakonec provizi a finance na reálně vynaložené náklady inkasovala jiná kancelář?

Podle čeho poznat solidní realitku?

První, co člověka napadne, jsou reference. Inu, jak už to v naší kotlině chodí, často mohou býti smyšlené. Často nejsou žádné a od takových ruce pryč! Čtěte prosím důkladně. Pokud si nejste jisti, zjistěte, jak vaši favoriti fungují. Všechny informace byste měli nalézt na jejich konkrétních webových stránkách (nabídka služeb, popis procesu a další poradenství). Ani tehdy ještě nejste přesvědčeni? Pak se podívejte na působnost a historii realitní kanceláře. Další velkou nápovědou, která je garancí serióznosti, je realitní makléř ZAMĚSTNANEC, který jakožto odpovědný společnosti, pro kterou pracuje, a tudíž i odpovědný vyšším instancím (např. Asociaci realitních kanceláří), je pro svou reputaci i pro svůj zisk maximálně motivován. Ačkoli vás to ani ve snu nenapadlo, pátrejte i po způsobu činnosti vašeho makléře, případně po způsobu fungování vytipované kanceláře, kterou také osobně navštivte a zjistěte, jak na vás prostředí a zaměstnanci působí.

Uzavření exkluzivní smlouvy

Výsledkem celého tohoto procesu by měla být jednoduchá, vás ochraňující Smlouva o výhradním zastoupení, kde veškeré své zjištěné skutečnosti realizujete s vaším favoritem a stvrdíte si písemně. Pro vás je exkluzivní smlouva garancí služeb a pro vámi vybranou realitní kancelář závazkem. Seriózní realitní kancelář se s vámi ráda na konkrétnostech ve smlouvě domluví a všechny připomínky bude brát naprosto vážně. I tady je zapotřebí pohlídat si jednoduchost a pojetí smlouvy, kde jsou oboustranné povinnosti. Tedy i povinnosti vaše a zprostředkovatele. Taková kancelář pak musí pracovat a vyvíjet maximální činnost pro prodej vaší nemovitosti podle podmínek vzájemně sjednaných. Vy budete mít jistotu, že se vyhnete strastem, které naopak doprovázejí nejistý prodej bez realitní kanceláře či dokonce přes několik realitních zprostředkovatelů.

Jaroslava Wiszová
jednatelka společnosti

Patreal s.r.o.
Riegrova 1378/1
612 00 Brno-Královo Pole

tel.: +420 800 400 237
+420 541 245 579

patreal@patreal.cz
www.patreal.cz
facebook.com/patreal.cz

Představujeme

Brněnské realitní centrum PATREAL s.r.o. působí na místním realitním trhu úctyhodných 23 let. Je řádným členem Asociace realitních kanceláří ČR. Filozofie společnosti je založena na individuálním přístupu ke každému klientovi s cílem poskytnout klientům kompletní servis včetně finančního a právního poradenství na profesionální úrovni. Kromě klasických služeb realitní kanceláře týkající se prodeje, koupě nebo pronájmu se úzce zabývá i výkupem nemovitostí v exekuci a správou nemovitostí. Společnost Patreal s.r.o. se kromě poskytování realitních služeb věnuje také vlastním charitativním akcím, kterými podporuje lokální neziskové organizace a mladé sportovce nebo odměňuje své klienty cestou na jejich vysněnou dovolenou.

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+