V posledních letech zaznamenává objem pořízeného zboží na internetu meziročně stále větší růst. Tento trend se projevuje online i v segmentu Home & Decor. Lidé v tomto segmentu utratili jen za loňský rok přes 12,6 miliard korun. Jak to bude v roce 2018?
Podle odborníků se dá očekávat, že v tomto roce budou růst tržby nejen v rámci nákupů přes e-shopy, ale rovněž také přes mobilní zařízení. Mnohem vyšší budou i nároky zákazníků na dodací lhůty i dopravu.
Rekordní rok 2017
Rok 2017 byl pro nákupy na internetu rekordní v mnoha ohledech. Čísla z e-shopů ukázala, že prodej nábytku dávno není doménou pouze kamenných prodejen. „Na českém trhu aktuálně působí přes 40 tisíc elektronických obchodů, přičemž na nábytek, bytové doplňky a zahradu se specializuje přibližně 10 % z nich,“ říká Michal Tvrzník, spoluzakladatel vyhledávače nábytku BIANO.cz.
Na základě poskytnutých dat lze vysledovat meziroční nárůst obratu v segmentu o 28 %. Segment zatím skokově neroste, má pro to ale veškeré předpoklady. I s ohledem na trendy, které v této kategorii sledujeme, lze očekávat, že v roce 2018 bude ještě vyšší. Podle odborníka růst atakuje 30% hranici.
Zlepšující se nákupní prostředí
Důvodem zmiňovaného zvýšení zájmu o elektronické nákupy je neustále se zlepšující nákupní prostředí. Zákazníci mají k dispozici mnohem více dat o produktech. Nákupní proces jim rovněž usnadní např. filtrování produktů podle rozměrů či barev. Lidé v e-shopech najdou vše na jednom místě a ušetří čas, který stráví v obchodě nebo nákupním centru. Podle odborníků jsou ještě výrazné mezery v dopravě. Ta je třeba vylepšit. Největší obrat přitom dělá nábytek. V těsném závěsu je kategorie bytových doplňků a textilu.
Povlečení jde na dračku
I z jednotlivých kategorií lze vypíchnout konkrétní zboží, o které je největší zájem. V rámci bytového textilu jde např. o povlečení. Toho se prodají statisíce kusů. Kuchyňskému textilu pak dominují zástěry a chňapky následované utěrkami. Významnou roli v nákupech hraje i sezona. Jaro a léto patří zahradnímu nábytku. V zimě kraluje prodej svíček, za pár měsíců vzroste jejich prodej i trojnásobně.
Co chtějí zákazníci
Zcela logicky si současný zákazník přeje mít zboží co nejdříve doma. Na dopravě se lidé snaží ušetřit. Celosvětovým trendem je měnící se poměr nákupů přes jednotlivá zařízení. V roce 2017 se poměr návštěvnosti dostal na 59 % přes desktop oproti 41 % přes mobil a tablet. Podíl mobilu na objednávkách činí kolem 19 %. Ukázalo se, že zákazníci si přes mobilní zařízení zatím hlavně vybírají a následně koupí zboží doma nebo v práci přes počítač. Toto chování se ovšem podle odborníků bude v následujících letech měnit. A vzroste i množství nákupů dokončených přes mobilní telefon.