Státní fond dopravní infrastruktury, zkráceně SFDI, chystá na dopravních stavbách uvést k životu využití moderních digitálních metod, a takzvaného BIM, neboli Building Information Modelling. Co to znamená v praxi?
Práce s 3D modelem
Jde o speciální postup, který pracuje s 3D modelem stavby. Ten obecně nabízí lepší plánování celkové výstavby. Co všechno to zlepší?
- Metoda umožní předcházení kolizím a prodlužování stavby, protože ukáže přehledné analýzy a výběr jednotlivých variant.
- Zároveň pomůže vytvořit přesnější zadávací dokumentaci.
- Umožní tuto dokumentaci prezentovat veřejnosti díky samotné digitální vizualizaci.
Investorům i dodavatelům
SFDI odtajnil podrobnosti na svém webu. Slibuje zde, že bude digitální model dostupný jak investorovi, tak každému jednotlivému dodavateli. Jednou z dalších výhod je, že se dá využít po celou dobu životnosti stavby. Znamená to, že je možné mít k dispozici podrobná data od samého počátku výstavby po celou dobu provozování stavby i celkovou správu budovy.
Metoda pomůže ke snížení nákladů
To samé platí pro případné rekonstrukce, případně demolici a ekologickou likvidaci stavebního materiálu. Výsledkem tohoto procesu je zvýšená efektivita při řízení přípravy, výstavby a snížení nákladů na celou realizaci. Odhalení problémů dopředu vyjde mnohem levněji, než když je třeba následně řešit potíže později na staveništi. 3D model zkrátka ukáže prostorové uspořádání a nežádoucí kolize konstrukcí a inženýrských sítí, ale i mostních konstrukcí.
Další výhody
Výčet výhod ještě nekončí. BIM model se dá také využít k automatickému zavádění zemních strojů, aktuální kontrole harmonogramu stavby, řízení nákladů a také projednávání a odsouhlasení případných změn. I přes tyto nesporné výhody je ale zavádění informačního modelování u dopravních staveb v České republice na samém počátku své cesty. A tak je třeba to i brát. Budoucnost je však slibná a ukáže nové možnosti efektivity využitého postupu.