Průvodce homestagingem. Jak vám pomůže prodat nebo pronajmout vyladěný interiér

23.08.2019 /

Pojem homestaging už se pomalu zabydlel i na našem realitním trhu. Nejen realitní kanceláře, ale i samotní prodávající, a nově i pronajímající, pochopili, že úprava interiéru před samotnou transakcí může významně urychlit prodej či pronájem dané nemovitosti, ale také i zvýšit její cenu. Kam se v současné době posunuly trendy v tomto oboru a jak vám může pomoci? Co všechno obnáší, pokud si předměty od homestagera zapůjčíte?

I byty na pronájem využijí homestaging

Začneme hned u novinky, a tou je příprava bytů pro pronájem. Dříve byl homestaging totiž využívaný zejména při prodeji. Dnes už jej začínají využívat majitelé nemovitostí, kteří je pronajímají. Jde zejména o výsledný dojem. Pokud chcete za pronájem víc peněz, je homestaging skoro nezbytný. Pokud chcete pronajmout rychle, určitě tomu také napomůže. Jakých zásad byste se měli držet?

Proč povolávat profesionála

Můžete samozřejmě povolat profesionála. Dokonce bychom vám to i doporučovali. Profesionál má už psychologii prodeje zmapovanou a nebude mu to trvat ani dlouho, aby vaši nemovitost uvedl do připraveného stavu. Dalším důvodem, proč oslovit profesionála, je fakt, že on dobře ví, kde se dají sehnat výhodně zařizovací předměty, zejména pokud si nemůžete nebo nechcete dovolit kupovat drahé. Výsledný dojem je samozřejmě důležité dobře zachytit na profesionálních fotografiích. Případně, což začíná být také trendy, s pomocí nejmodernější techniky, která následně umožní virtuální prohlídku vašeho bytu či domu.

Zajímavosti o homestagingu

Cílem velkého homestagingu je zájemcům o byt ukázat využitelnost prostoru a hezký domov. Prázdné byty se prodávají déle a za nižší cenu než byty zařízené. Práce designéra a staging týmu trvá podle náročnosti realizace 2 – 14 dní. Při nákupu nemovitosti se rozhodujeme především podle dojmů a emocí, které v nás interiér vyvolává. A protože je jasné, že v zašlém, temném bytě nechce bydlet nikdo z nás – zato do prosluněného apartmánu bychom se nastěhovali hned, je cíl homestagingu také jasný. Pokud jde o velký staging, jedná se o nákladnou úpravu bytu, kterou si hradí klient sám. Některé firmy na tuto službu poskytují i příspěvek, nebo chcete-li slevu. Určitě za zeptání nic nedáte.

Když upravujete nemovitost sami

Někdy ale není čas, nebo chuť, případně peníze na to, abyste oslovili profesionála. V takovém případě jsme pro vás sepsali pár základních rad.

Nebojte se pořízení kvalitnějšího nábytku

Ať už pronajímáte dlouhodobě, nebo krátkodobě, nemusíte se bát investice do nákladnějších kousků nábytku. Jak to? Na rozdíl od dlouhodobého pronájmu, u toho krátkodobého si snadno zkontrolujete po předání klíčů, v jakém stavu je vybavení. Pokud z nějakého důvodu nemůžete řešit situaci na místě, slouží ke krytí majitele hostitelská záruka (jak je tomu např. u Airbnb), nebo pojistka. Naopak větší investicí zvýšíte hodnotu daného pronájmu.

Přemýšlejte

Určitě je dobré si rozmyslet, pro koho byt vlastně vybavujete. Kdo je vlastně vaše vysněná cílová skupina. Chcete byt pronajímat rodinám s dětmi, nebo mladým párům či partičkám přátel? Podle toho i volte zařízení nemovitosti. A také jeho cenovou hladinu.

Funkčnost

Buďte praktičtí a vytvořte funkční interiér přesně pro danou cílovou skupinu. Každá tato skupina má svá specifika a určitý styl, který vyhledává. Nastudujte si jej a podle něj se řiďte. Příprava je tedy neméně důležitá.

Nezapomínejte na detaily

Nikdy nezapomínejte na drobné detaily. Díky nim vznikne z funkčního prostoru místo s naprosto neopakovatelnou atmosférou. A stejně tak nezapomeňte na zrcadla, lampy, ručníky, deky, svíčky, polštářky, květiny i další drobnosti, které určitě slaďte do jednotného stylu, který jste si na začátku zvolili.

Všechno musí tvořit celek

Důležité je nezapomenout na to, že všechno musí fungovat jako celek. Jde o to, aby návštěvníci takového bytu nebo domu nezapomněli na své emoce a pocity, ani na celou návštěvu.

Fotografie prodávají

A to nejdůležitější na konec. Fotografie. Ano, ty prodávají. Fotoprezentace nebo videoprezentace je skoro věda. To, že máte pěkný prostor, neznamená, že bude pěkně nafocený, nebo že bude focení jednoduché. Lidé, hledající pronájem, si představí částku a tu zadají do filtru. Když budou hledat krátkodobý pronájem, budou pocity ještě důležitější. Zkuste se tedy na chvilku vžít do jejich role. Chystáte se na dovolenou a máte na to určitý rozpočet. Jinak si vybírá bohatá klientela a jinak student hledající dobrodružství. Určete si cílovou skupinu, pro tu připravte svůj byt a pak i druh prezentace. Neváhejte si zaplatit dobrého fotografa profesionála. I pro focení nemovitosti existuje spousta homestagingových triků, kterými získáte obrovskou konkurenční výhodu. Obecně lze poradit: dostaňte do svých fotografií atmosféru a vzbuďte v zájemcích ty správné emoce.

Homestaging a zápůjčka vybavení

V případě, že nemáte na to udělat homestaging nebo nechcete dále investovat do vybavení, je tu další možnost – zapůjčení nábytku i dekorací. Řada realitních kanceláří i homestagerů takové služby poskytují už dnes běžně. Zaplatíte méně, ale výsledek může být neméně skvělý.

Pro koho je homestaging se zápůjčkou ideální?

Homestaging se zápůjčkou je vhodný pro všechny, kteří chtějí při prodeji nemovitosti dosáhnout maximální ceny. Uvažujte přitom tak, že při správné prezentaci nemovitosti se zájemci o bydlení potřebují do nemovitosti doslova zamilovat. Je proto třeba je zaujmout a doslova nakrmit jejich emoce vkusným a příjemným vybavením. Homestaging obecně pomůže lidem představit si, jak se bude ve vaší nemovitosti příjemně bydlet. Navíc to významně pomůže při samotném focení či natáčení nemovitosti.

Jak si představit, že to probíhá v praxi

Obvykle homestager dorazí na první prohlídku, kdy si detailně prohlédne vaši nemovitost. Následně vám navrhne rámcový návrh a cenovou nabídku, o které se můžete společně bavit. První prohlídka je zdarma. Pak dojde k samotné realizaci. Někdy jde jen o kosmetické úpravy, jindy musí dorazit řemeslníci a udělat nějaké úpravy a nainstalovat větší kusy dekorací případně namontovat zapůjčený nábytek. Instalují se například i garnýže, dekorace na zeď apod. Nakonec se vše s pomocí homestagera doaranžuje a dodekoruje. I dekorace se dají půjčit. Jde o drobné obrázky, svíčky, květiny, dekorativní textil apod. Ačkoli vždy záleží na firmě i profesionálovi, jsou věci, které obvykle půjčit nejde. Bývají to lustry a jiné osvětlení instalované do zdi, garnýže, záclony a závěsy. Důvod je jasný. Takové vybavení totiž musí být upraveno podle výšky místnosti a je potřeba pro každou zakázku nakoupit je individuálně.

Kolik to stojí

Zásadní otázkou také pro mnoho z vás je, kolik to bude stát? Cena celé služby se sestavuje z několika částí. První je fixní částka za vybavení, které zůstane v nemovitosti nastálo, viz výše. Další položkou je návrh realizace. Jde o cenu za celý návrh, jak bude nemovitost vypadat s ohledem na pravidla homestagingu. Nelze říci, jak se částka bude pohybovat, protože závisí na mnoha faktorech, například na velikosti a stavu nemovitosti. Připočtena bude i práce samotného homestagera na místě a nakonec i cena samotné zápůjčky, která se odvíjí i od doby, na jakou budou předměty zapůjčeny.

Štítky: ,

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+