Kolik stojí prodej nemovitosti bez realitky?

04.09.2019 /

Prodat nemovitost svépomocí je jednodušší než kdy dříve. Stačí pouze k danému procesu přistoupit opravdu zodpovědně a rázem se můžete dostat s úrovní svého prodeje minimálně na úroveň průměrného českého makléře. Že je to nesmysl? Omyl, hořká realita. Portál iRealitka.cz se zaměřuje právě na podporu soukromých prodejců. Na kolik vás tedy může prodej vyjít, pokud chcete uskutečnit prodej bez realitní kanceláře.

Čím dál více lidí nechce platit přemrštěné částky realitní kanceláři za zprostředkování prodeje své nemovitosti. Chce prodávat tzv. bez provize. Důvody jsou různé a často velmi logické – nedůvěra ve služby makléřů (na základě vlastní zkušenosti či obecného renomé realitních kanceláři v ČR), neodpovídající služby za požadovanou odměnu a případně výše provize z prodeje obecně.

Proto pak velké množství lidí tíhne k prodeji „bez realitky“. Není se čemu divit, neboť v dnešní době existuje již dostatek informací a materiálů, aby si lidé svou nemovitost mohli prodat právě bez realitní kanceláře, tedy svépomocí, a přesto kvalitně.

>Navíc si případně prodejci mohou objednat pouze konkrétní službu, ve které si „nevěří“, a nebo ji zkrátka nejsou schopni zařídit (např. profesionální fotografie či právní servis). Tohle přesně pro Vás děláme v rámci našeho projektu iRealitka.cz, kde si u nás můžete objednat pouze to, co opravdu potřebujete. Přesně tak víte, kolik a za co platíte. To vše bez provize od prodávající či kupující strany.

Z jakých položek se tedy proces prodeje obecně skládá a kolik tedy stojí prodej nemovitosti?

Nejprve si dané kroky vyjmenujeme a pak se k nim vrátíme blíže:

  1. příprava a úklid nemovitosti
  2. pořízení fotografií
  3. propagace a inzerce nemovitosti
  4. provádění prohlídek a komunikace se zájemci
  5. právní servis
  6. PENB (průkaz energetické náročnosti budovy)

1) Příprava a úklid nemovitosti. Ze všeho nejdříve je třeba nemovitost uklidit. Samozřejmě záleží na velikosti, nicméně v průměru za 2 – 3 hodiny vašeho času jste schopni daný byt či dům připravit a dodat mu tzv. hotelový efekt a faktor odosobnění (velmi důležité prvky, které vysvětlujeme blíže ve videu). Pokud jste zaneprázdněni a nebo jen nejste fanoušky úklidových činností, nechte si prostory uklidit od někoho jiného. S cenou byste se pak měli vejít do 1.000,- Kč.

2) Pořízení fotografií. Dále potřeba nemovitost nafotit co nejatraktivněji, aby následně přilákala co největší množství zájemců. Kvalitní fotografie jste si již dnes schopni pořídit sami, případně požádat někoho ze svých blízkých, neboť kvalitní kompaktní fotoaparát, zrcadlovku či (v nejhorším případě třeba jen) opravdu kvalitní mobilní telefon má snad vždy někdo v okolí. Následně je zapotřebí řídit se několika pravidly, které je nutné při fotografování dodržovat, abyste docílili opravdu kvalitního výsledku.

Tyto rady a tipy jsou k dispozici pro naše klienty zdarma v rámci krátkého a přehledného návodu. Pokud si však opět nebudete věřit, zavolejte si profíka. Cena je individuální v závislosti na konkrétním fotografovi a velikosti nemovitosti, v průměru se však bez problémů vejdete do 2.500,- Kč. Pokud se do toho vrhnete sami, přibližně za hodinu máte zdokumentováno.

3) Propagace a inzerce nemovitosti. Následně musíte svou nemovitost umístit na oči co největšímu počtu lidí, abyste maximalizovali šanci na prodej za co nejvyšší cenu. Inzerce na největších realitních serverech je poměrně nákladná záležitost a její výše je samozřejmě závislá na celkové době inzerce. Pokud si však pro prodej své nemovitosti vyberete náš portál iRealitka.cz a objednáte Základní službu (jejíž součástí je právě i zmíněná inzerce), vyjde vás to na 995,- Kč za měsíc. Vezmeme-li tedy dobu prodeje např. 3 měsíce, bavíme se o nákladu 3.000,- Kč.

4) Provádění prohlídek a komunikace se zájemci. Poté se začnou ozývat zájemci, kteří se budou chtít jít podívat osobně. V tomto ohledu bude opět záležet na počtu provedených prohlídek, ale nákladem pro vás bude pouze váš čas. Když vezmeme např. 6 prohlídek a každé z nich věnujete hodinu (za předpokladu, že v dané nemovitosti i bydlíte a nemáte tak další náklady na dopravu), bavíme se o 6 hodinách času. Ten ať si každý vyčíslí tak, jak si ho cení. My jsme pro náš výpočet vzali 250,- Kč/h, tedy celkově 1.500,- Kč.

Zároveň jako přímý majitel máte nejlepší informace o své nemovitosti a detailní přehled o jejím stavu. Sebelepší makléř nemůže znát více informací o daném objektu. Za předpokladu, že se na prohlídku připravíte a víte, co zdůraznit a co naopak neříkat (i tento návod je pro naše klienty zdarma na iRealitka.cz), odvedete si prohlídku své nemovitosti velmi kvalitně.

5) Právní servis. V případě, že již budete mít konkrétního kupce, jsou na řadě smlouvy, úschova peněz apod. Zde většinou záleží na tom, koho se rozhodnete zvolit. Na trhu jsou desítky subjektů, kteří vám za velmi odlišné ceny jsou schopni vypracovat potřebné dokumenty.

V rámci portálu iRealitka.cz spolupracujeme s renomovanou advokátní kanceláří Arrows, která je špičkou ve svém oboru. Ve spolupráci s nimi jsme pak schopni vám poskytnout právní servis od A do Z (z toho nejdůležitější je kupní smlouva, advokátní úschova a návrh na vklad do katastru nemovitostí) za bezkonkurenčních 7.990,- Kč.

6) PENB – průkaz energetické náročnosti budovy. Závěrem nesmíme zapomenout na PENB, který je dle zákona povinné při prodeji předložit. Zpracuje Vám ho mnoho společností v daném oboru a průměrná cena se bude pohybovat mezi 3.000 – 5.000,- Kč.

Shrnutí:

příprava a úklid nemovitosti 1.000,- Kč (nebo vlastní čas cca 2-3 h)
pořízení fotografií 2.500,- Kč (případně vlastní čas cca 1 h)
propagace a inzerce nemovitosti 3.000,- Kč
provádění prohlídek a komunikace se zájemci 1.500,- Kč (vlastní čas cca 6 h)
právní servis 8.000,- Kč
PENB 4.000,- Kč
Celkem 20.000,- Kč

Závěr

Když to celé sečteme, dostaneme se na horní hranici možných nákladů a to ve výši 20.000,- Kč. To vše ale pouze za předpokladu, že jste si na všechno zavolali profesionály a započítali i svůj vlastní čas.

Když toto následně konfrontujete s výší provize v desítkách a mnohdy i stovkách tisíc korun, kterou realitní kanceláře požadují (navíc často za neodpovídající servis), sami si pak udělejte obrázek o tom, jestli se opravdu nevyplatí prodávat tzv. „bez realitky“ (podotýkáme znovu a zdůrazňujeme: zodpovědně) a zařídit si vše po vlastní ose…?

Štítky: ,

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+