Blíží se daňové přiznání. Jak pracovat s úroky z hypotéky?

24.03.2020 /

Konec března je ve znamení podávání daňového přiznání. Pokud jste si pořídili dům nebo byt na hypoteční úvěr nebo máte úvěr ze stavebního spoření, můžete si odečíst zaplacené úroky. Co všechno byste k tomu měli vědět a jak to v praxi probíhá?

Z jakého úvěru

Již v úvodu jsme naznačovali, že odpočet lze aplikovat u hypotečních úvěrů nebo úvěrů ze stavebního spoření, kterým jste financovali dům či byt. Odpočet se rovněž ale vztahuje i na úvěry sloužící ke koupi pozemku. To však za předpokladu, že stavba rodinného domu nebo bytového domu bude na pozemku zahájena do 4 let. Pozor, odpočet se nevztahuje na úvěry a hypotéky od nebankovních institucí. V praxi to znamená, že například americká hypotéka nemusí vždy spadat do produktů, které by měly sloužit k výše uvedenému účelu odpočtu. Je proto třeba si tyto informace v bance ověřit.

Kdo má na odpočet nárok

Odpočet může provést osoba, která danou nemovitost vlastní a zároveň v ní bydlí nebo v ní bydlí manžel/manželka, potomci, rodiče nebo prarodiče. Abyste mohli uplatnit úroky z úvěru, není nutné mít na adrese této nemovitosti trvalé bydliště. Podmínka trvalého bydlení platí v každém případě. Kromě vlastníka má nárok na odpočet úroků například i nájemník. To se děje v případě, že si nájemník splácí úvěr, který posloužil k rekonstrukci nebo opravě bytu či domu, ve kterém bydlí. Je třeba ovšem dodržet pravidlo, že osoba uplatňující daňový odpočet musí být uvedena na úvěrové smlouvě jako přímý účastník. Nebude tedy stačit fakt, že úvěr daná osoba pouze splácí.

Odečtení úroků

Odpočet mohou využívat nejen OSVČ, ale i zaměstnanci. Termínem je konec zdaňovacího období v rámci daňového přiznání, což se týká OSVČ. U zaměstnanců jde o zúčtování daně. Na tom je třeba se domluvit s účetní ve firmě, ve které zaměstnanec pracuje. V mnohých firmách jim s tímto účetní i pomůže. Není to však podmínkou. V obou případech je třeba doložit k formuláři ještě i vyčíslení zaplacených úroků, které zasílá banka či jiná instituce, u které úvěr máte, začátkem roku. Je fajn připojit i kopii např. první strany úvěrové smlouvy. Nutné to ovšem není. Postup je takový, že OSVČ podává daňové přiznání na finanční úřad, kde si nechá převzetí potvrdit. (Nebo poštou s dodacím lístkem.) Jako zaměstnanec předejte všechny podklady své mzdové účetní.

Kolik si můžu odčítat?

Ze základu daně z příjmů můžete odečíst úroky v hodnotě do 300 000 Kč ročně. V praxi může být účastníků více. Pak je možné, aby si úroky odečetl jeden nebo všichni, a to rovným dílem.

Štítky: ,

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+