Rizika prodeje nemovitosti na vlastní pěst. Chcete riskovat?

29.10.2015 /

Možná si říkáte, že prodat byt není až tak těžké a nemusíte si hned k tomu přibírat na bedra výběr realitní kanceláře a finančně se zatěžovat provizí za její služby. Má to ale spoustu háčků. A právník vám rozhodně stačit nemusí. Vždycky záleží na tom, jak moc chcete riskovat.

Lidé se při prodeji často ohánějí tím, že služby realitní kanceláře jsou drahé a cena neodpovídá kvalitě. Samozřejmě záleží na tom, jakou realitní kancelář si vyberete. Pokud jdete na doporučení, určitě se nestane, že byste se spálili. Je třeba si ale uvědomit, jak velké riziko před vámi stojí, pokud se rozhodnete prodávat na vlastní pěst. Realitní kancelář totiž nejen rizika eliminuje, ale zároveň i šetří poměrně dost vašeho času, používá nástroje, které nemáte jako jedinec k dispozici a umí vyjednat nejlepší cenu. V konečném důsledku cena za její služby není tak závratná, jak to vypadalo na začátku.

Jen právník nestačí

Mnoho lidí se domnívá, že k prodeji jim stačí jen registrace na bezplatném serveru a dobrý právník. Ale položme si otázku, vyjedná vám právník nejlepší cenu? Zajistí vám prohlídky a vyselektuje skutečné zájemce a ne jen kolemjdoucí koukaly? Právník pouze připraví smlouvy a v případě sporu pomůže se soudem, který může nastat. Odměna za makléře je určitě vyšší, ale ve srovnání s tím, co pro obě strany udělá, je zanedbatelná.

Považte, je lepší ušetřit 3 % z ceny nemovitosti s existujícím rizikem, že o peníze můžete přijít nebo se za několik let o danou nemovitost soudit? Je skutečně lepší zadlužit se na 30 let nevýhodnou hypotékou, nebo raději využít finančního specialistu z RK, který vás nic nestojí a vyjedná nadstandardní podmínky zcela zdarma… Určitě je lepší mít klidný spánek než prodávat nemovitost s nejistým výsledkem.

Inzertní portály bez kontroly

Dalším argumentem prodejců na vlastní pěst bývá: Stačí inzerovat na nějakém bezplatném portálu. Kupec se tam snadno najde a jeden z hlavním argumentů RK je ten tam, a to že inzerce něco stojí. Ale… opět si položte otázku: Vy byste se pustili do opravy motoru bez automechanika? Nebo si nechali poradit s koupí nové ledničky od náhodného trhovce? Tohle totiž je dost podobné, když se rozhodnete pro formu inzerce na bezplatných realitních portálech. Jak je to na západě? V západních zemích probíhá až 98 % prodejů přes realitní kanceláře. Bývá zde běžnou praxí vyhledat solidní realitní kancelář. Měla by mít nějakou historii a více členů než jednoho. Ideálně, je-li členem nějakého sdružení, které ji zaštiťuje.

Makléř je ten, kdo sleduje trh

A proč je tomu tak? Realitní kanceláře svoji činnost vykonávají profesionálně a co nejvyšší profesionalita je cílem i v naší republice. Realitní makléři denně sledují situaci na trhu s nemovitostmi a mají perfektní přehled o cenách nemovitostí, sazbách hypoték a hlavně prodejních postupech či rizicích spojených s realitní transakcí. Samozřejmě (přeneseně řečeno) dobrý koláč vám upeče i kamarádka, ale nechali byste ji udělat hostinu na vaší svatbě?

Proč se lidé nechtějí obracet na RK

  • Nové technologie představují nové možnosti. Lidé jsou více informovaní a domnívají se, že jim tyto informace ke zobchodování prodeje nemovitosti stačí. Nabývají sebejistoty, že realitní makléři nedisponují většími znalostmi, ale není to pravda. Ne, pokud zvolíte opravdového profesionála.
  • Realitním kancelářím také ublížilo několik podvodných kauz a kritika klientů napadající nesolidní firmy. Ty jsou ale v každém oboru. Pojem RK a realitní makléř se v určitou dobu stal „sprostým slovem“ především díky masmédiím a medializaci některých případů. A je jasné, že negativní emoce se drží v lidském podvědomí déle než ty pozitivní a nikdo nevidí miliony úspěšných obchodů, ale desítku těch veřejností nejviditelnějších.
  • Bohužel metody a kvalita služeb, které realitní společnosti nabízejí, se diametrálně odlišují a nejsou určené ani standardy, které by určovaly minimální rozsah služby. Proto je obtížnější zorientovat se na trhu a vybrat si dobrého partnera pro váš obchod. Řiďte se historií a referencemi.
  • Makléři se postavili do role překupníků a zprostředkovatelů, nikoli poradců (což je pro klienta primární), tenhle přístup by se měl změnit.

Novodobým trendem jsou masivní pokusy prodeje nemovitosti na vlastní pěst. Lidé se domnívají, že jsou dostatečně informováni a mají všechny potřebné nástroje k tomu, aby úspěšný obchod realizovali. To ale není pravda. Prodej představuje mnohá rizika. Chcete také riskovat?

Autor příspěvku:

GRAPHIC DESIGNER s dlouholetou zkušeností, znalostí a dovedností v oboru grafické tvorby, DTP, produkce a markentingové komunikace.

Google+