Bez kompetentnosti a profesionality to nepůjde

05.01.2018 /

Zavolala mi nedávno do Asociace realitních kanceláří České republiky zoufalá paní. „Co mám dělat?“ říká mi, „Rezervovala jsem si byt u realitní kanceláře. Deklarovali v inzerci, že byt má 72 m². V návrhu kupní smlouvy se však objevilo metrů 54.“ Ale to už byla rezervační smlouva podepsána. „Já vím,“ pokračuje, „byla jsem se na byt osobně podívat a asi jsem si měla uvědomit, že je téměř o 20 m² menší, než bylo inzerováno, ale ono se to na vozíku řeší vše hůř. Metr jsem s sebou neměla a důležité pro mne bylo, že jsem jakžtakž projela chodbou.“ „Ale 20 m² , to je přeci jen dost. A tak, když jsem obdržela kupní smlouvu se správnými údaji, požádala jsem realitní kancelář, aby pro mne raději hledali byt jiný.“ Jak však byla paní překvapena, když jí makléř sdělil, že to sice nebude problém, ale složená rezervační záloha už jí propadne… A tak paní chtěla poradit, jak má postupovat. A jako je to ve většině podobných případů, problém je v tom, že se bojí soudu a vlastně se bojí i toho, co by se vlastně ze strany, jak se nakonec ukázalo arogantního makléře, dělo. Vše ovlivňuje i to, že na soud vlastně peníze už nemá. Ostatně proto volala na Asociaci.

Náš problém (rozuměj problém Asociace) však je v tom, že pokud se nejedná o člena Asociace (a v tomto případě to opravdu členská kancelář není), nemáme v zásadě možnost zasáhnout. 99 % stěžovatelů, kteří se na ARK ČR obrací, si stěžuje na realitní kanceláře nebo na realitní makléře, kteří moc dobře vědí, proč do Asociace nevstupují. Zavázali by se tak k dodržování povinností, které je mimo Asociaci vůbec netrápí. Pokud nespokojený klient – spotřebitel – nenajde odvahu svoji nespokojenost vyjevit buď k České obchodní inspekci, nebo rovnou prostřednictvím advokáta k soudu, nemusí se taková realitka nikomu zodpovídat.

Tento příklad mne dost trápí. A to hned ze dvou důvodů. Jednak proto, že přibyl klient, který je s prací realitní kanceláře nespokojený a svoji nespokojenost si jistě nenechá jen tak pro sebe. A to poškozuje ve výsledku zejména všechny ostatní slušné. Ale daleko více mne štve, že to hlavní, přidanou hodnotu služby realitní kanceláře sám tzv. makléř, potírá.

Proč se lidé obracejí na realitní kancelář? No přece proto, aby nákup, prodej, nájem či pronájem, proběhl bez problému, bez zbytečných komplikací. Tak říkajíc „na klíč“. Klient přinese, respektive dostane, své peníze a o nic se už nemá starat. Tak by to mělo vypadat a ve většině případů to tak i vypadá. Jenomže uvedený příklad, který věřte, či nevěřte, není vymyšlený, všem snahám profesionálních, kompetentních a zejména slušných realitních makléřů dává „na frak“. Nelze se proto divit, že první cesta prodávajících či kupujících často nevede přímo do realitní kanceláře.

PROČ využít služeb ČLENŮ Asociace realitních kanceláří České republiky? PROTOŽE jde vždy o prověřené, kvalitní realitní kanceláře.

Člen ARK ČR:

  • Je pojištěn z odpovědnosti za způsobenou škodu.
  • Podléhá přísnému dohledu.
  • Vzdělává se a má příslušná oprávnění.
  • Dodržuje Stanovy ARK ČR a Etický kodex člena.

Navštivte kteroukoli členskou kancelář a přesvědčte se!

Ing. arch. Jan Borůvka, CIPS
generální sekretář ARK ČR
Asociace realitních kanceláří ČR

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+