Home staging není úklid nemovitosti

03.06.2016 /

Mezi jednu z nabízených služeb realitních kanceláří se dnes už poměrně běžně řadí tzv. Home staging. Lidé se však mylně domnívají, že jde o běžný úklid nemovitosti. To je však pouze jedna z přípravných částí celého procesu.

Home staging podle svojí definice zahrnuje znalosti a postupy z oblasti marketingu, psychologie, interiérového designu, profesionálního fotografování i získanou odbornou zkušenost odborníka – home stagera. Pokud nabízíte nemovitost k prodeji nebo pronájmu, její míra uklizenosti a čistota hrají zásadní roli v tom, jaký dojem si zájemce z prohlídky odnese. Úklid je proto nutnou a nedílnou součástí home stagingu, ale rozhodně to není všechno.

Přípravná fáze

Jak jsme již v úvodu nastínili, než si domů pozvete home stagera, měli byste důkladně uklidit. Je to první přípravná fáze. I tento úklid má svá ustálená pravidla. Rozhodně nejde jen o utření prachu a poklizení celé nemovitosti – místnosti. Je třeba zaměřit se také na balkon či přilehlou zahradu. Kromě vytření podlah, vyčištění koberců a dalších podlahových krytin a setření prachu je nutné celou nemovitost takzvaně odosobnit. V překladu to znamená zbavit se všech osobních věcí, které se v nemovitosti nachází. Fotografie rodiny, osobní předměty, vše, co vám přišlo skvělé pro zútulnění vašeho domova v podstatě musí pryč. Proč? Aby si kupec mohl nerušeně představovat svůj vlastní domov. Existuje celá řada fíglů, které fungují spolehlivě na naše povědomí jako je umístění jídelního stolu na správné místo, závěsy, výběr obrazů, jiné uspořádání interiéru – tím vším lze vytvořit úplně jiný dojem z nemovitosti, kterou je ta vaše. A v tomhle směru vám pomůže jen a pouze odborník.

Druhá fáze – realizace proměny

Po důkladném úklidu zhodnotí home stager stávající stav a navrhne změny dispozice interiéru, které mohou být pouze dočasné, ale také trvalé. Někdy je třeba do interiéru zasáhnout více, než si majitel představuje. Stejně jako každý kousek nábytku má své místo a jeho špatná volba může výrazně ovlivnit názor kupujícího, mohou rozhodovat o koupi i výši utržené částky i další aspekty jako např. výmalba, změna příček, otevření prostoru, rekonstrukce některých částí nemovitosti…

Dekorování

Třetí nedílnou součástí home stagingu je tzv. dekorování. Jde o nejzásadnější fázi celého procesu. Pomocí jednoduchých triků a změn totiž dokážete vykouzlit ve svém interiéru zcela jinou atmosféru, která může významně ovlivnit názor kupujícího. I samotné dekorování má svá ustálená pravidla. Někdy stačí opravdu málo, aby výsledný dojem byl doslova neuvěřitelný a nemusí vás to stát desítky tisíc. Cena nemovitosti ovšem razantně stoupne, stejně jako její atraktivita.

Nejde o to utratit co nejvíce peněz, ale…

Mějte na paměti, že profesionální home staging je založen na minimálních nákladech, přičemž náklady a změny by měly být úměrné stavu a ceně nemovitosti. Množství a rozsah úprav závisí na spoustě okolností kolem nemovitosti, ale také na rozpočtu. Je nutné si uvědomit fakt, že potenciální zájemci vnímají interiér hned při první návštěvě nemovitosti, a to všemi smysly (na rozdíl od lidí, kteří v nemovitosti nějakou dobu bydlí) a první dojem je klíčem rozhodnutí ke koupi. Důležité v tomto smyslu je tedy několik faktorů – dostatek světla, příjemné barvy, čistota a pořádek, sladěná místnost, správně dispozičně uspořádaný prostor, čerstvý vzduch, květiny a také vůně. Negativně bude působit například hluk z venčí – doprava, stavební práce, hlasitá hudba, vrzající dřevěné podlahy a dveře, chlad, negativní energie přeplněného prostoru, překážky, nepořádek apod.

Co za to? A vyplatí se to?

Služba home stagera se nedá jednoznačně finančně vyčíslit. Odvíjí se od množství změn, které jsou nakonec realizovány. Základní úkony mohou být zahrnuty i ve službách realitní kanceláře – tedy v rámci provize. Finální změny se ovšem převážně platí zvlášť, neboť představují vícenáklady. Je dobré si rozmyslet, co je nutné a co nikoli, aby se navýšení ceny požadované za nemovitost stále ještě rentovalo. Na druhou stranu díky home stagingu lze prodat nemovitost i v rekordním čase a za úplně jinou cenu (myšleno výrazně vyšší, než jste očekávali). Pokud úpravy stojí rozumné peníze, které jste ochotni investovat, pak se určitě vyplatí nemovitost tímto způsobem „vyšperkovat”. Jestliže peníze na úpravy nemáte, nechte si alespoň poradit, jak nemovitost připravit na prohlídky a proveďte změny, které vás budou stát pouze čas a doslova pár korun. I to se totiž vyplatí.

Kdo je home stager? Za anglickým názvem se skrývá odborník, který vám pomůže designově upravit interiér tak, aby zaujal na první pohled. Pro váš interiér doporučí jednoduché změny, které prostory promění k nepoznání. Na místo okázalých a drahých bytových doplňků designéři home stagingu využívají své zkušenosti a dobré nápady. Nechte se jimi vést a nebudete litovat.

Autor příspěvku:

REALCITY je největším vydavatelstvím v ČR zaměřeném na realitní trh. Jeho produkty působí na českém trhu již od roku 2001, je provozovatelem portálu www.realcity.cz a specializuje se na periodika určená pro profesionály v oblasti nemovitostí. V České republice vydává celkem 2 regionální tituly. Od roku 2017 je součástí českého vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Google+